Sabtu, 7 Ogos 2010

Sonata Musim Salju - Jeju Island - Korea

Hai semua, apa khabar? hopefully korunk semua sihat.. almaklum la cuaca dunia skrg neh senantiasa berubah2.. so, kalo rasa2 mcm x sihat pi la makan ubat or meet doc... okey la... setelah korunk semua disajikan dgn info2 ttg club med tempoh ari, kali neh aku nak bwak korunk pi luar negara lak... spt yg korunk maklum.. kali neh aku nak share ttg negara yg hazami nyanyi tu...yup... sonata musim salju.. korea...

Negara korea neh mmg luas sehinggakan belum semua tempat aku jejak... masuk kali neh da 2 kali aku pi negara neh... tahun 2007 adew gaks pi.. tp masa tu x sempat nak share dgn korunk semua maklum la.. lom adew blog neh ag... tapi tahun neh aku x kira... aku nak share gak dgn korunk... hehehehe...

baiklah.. aku nak bawak korunk terbang ke seoul - Jeju Island... wat makluman semua aku berada di sana selama 6 hari 5 malam... nak kata lama pown xde la.. naek plane pergi dan balik pown da makan masa lebih kurang 2 ari... menggunakan perkhidmatan Korean Air..masa penerbangan lebih kurang 7 jam, Kat sana mata wang yg digunakan adalah KRW - South Korean Won. cuaca sejuk kat sna plak max 12C min 15C.. memang sejuk dan kitorg semua kene bwak baju tebal, long jhon, sarung tangan, lip gloss dan losyen.. masa plak 1 jam kehadapan dari malaysia.

KLIA
hari pertama: aku n d geng kumpul kat KLIA mendengar taklimat dari tour guide.. mcm bese dgr la apew yg dipesan,, perkara2 yg boley n x boley semasa berada di sana..


 setelah 7-8jam kebas punggung duduk kat kelas ekonomi, akhirnya sampai la kat seoul... adew la amik pic sket.. ehehehe..







 

sesampainyew kat Incheon International Airport, kami disambut oleh tour guide yg pandai cakap omputeh kat sana,..beliau kata kalau nak pi jeju island kene naek plane sekali lagi.. so, selepas rehat 1 jam, kami pown diterbangkan ke sana, lebih kurang 40min sampai la...





beginilah suasana jeju island ... rata2 penduduknya nelayan.. suka bercucuk tanam..
semasa kat jeju island, kami sempat juga melawat tempat2 spt Dragons Head Rock, yg terhasil dari limpahan lava dan juga melawat ke Ghost Road..sedikit ttg ghost road.. sebatang jalan yg memang pelik.. besenyew kalau kita mendaki bukit kita akan rase letih kan?? betul tak?? tapi kat ghost road neh,, makin korunk daki, makin laju kaki korunk.. then aku pown test la letak botol, kalau ikut graviti yg bese.. botol akan bergolek kebawah dgn laju tp kat cni sebaliknyew.. thats y diorg gelar ghost road.. kalau korunk nak tawu lebih lanjut.. korunk cri jew kat website.. hehehehe..


rumah2 kampung diorg.. spt yg korunk sedia maklum.. pekerjaan penduduk jeju island neh lebih kpd bercucuk tanam n nelayan..kat sni brg2 yg di jual agak mahal berbanding di seoul kerana kat sni merupakan tempat pelancungan berbulan madu yg agak famous la... kat sni tempat dia tenang dan jauh dari hiruk pikuk bandar... 






aku sempat gak pi kebun limau diorg... he3... nak share sikit.. korunk percaya x diorg kat kebun neh x guna racun serangga?? urm... kalau korunk nak tawu.. diorg mmg x guna pown racun serangga.. lepas tu buah2 limau kat sini, x boleh disentuh sesuka hati sanubari korunk.. kene pakai sarung tgn n gune sepit dia la utk petik.. huh.. byk tol pantang larang dia!






setelah penat menjelajah hutan belukar dan kebun limau seperti bese kami pown cari hotel dan check-in.. bngun pagi befes then terus melawat kampung2 kat sna lagi... kat sna mmg diorg friendly.. walaupun  bahasa x brp nak fhm, tp ekspresi wajah2 mereka tu lebey kurang bg salam la...seterunya kami pi melawat Seopjikoji, Sunrise Park, ATV Ride experience 





dan Teddy Bear Muzium..

setelah puas main2 dgn Teddy Bear dan pakai baju askar, kami pown balik semula ke seoul.. naek kapal terbang yang sama.. sampai hotel.. check in .. mmg penat sikit tapi happy la.. esoknyew lepas bekfes kami pi membeli belah... tapi yg paling best pd ppuan mestila pi kedai kosmetik.. kat sna kedai yg agak popular ialah The Face Shop.. kat malaysia pown adew cawangan diorg...  








jeruk sayuran  antara makanan musim salju yg popular Kimchee...

lepas beli brg2 kegemaran, kami terus dibawa ke sekolah... heheheh... tapi neh bukan sekolah biase2.. neh sekolah cmne nak belajar wat Kimchee..., nak share sikit dgn korunk.. sepanjang perjalanan dari kampung2 diowg mmg byk ditanam kobis2 bunga kat hiway... kobis2 tu la yg diorg wat kimchee.. mmg menghijau jew suasananya...berbalik semula ttg sekola kimchee td.. pihak sekolah tersebut turut memberi peluang kpd kami utk mencuba pakaian tradisional diorg... pic kat bawah neh... ngeee~~~






setelah mengetahui betapa payahnyew membuat jeruk sayuran kimchee., kami dibawa melawat kedai ginseng.. pic kat bawah tu...kalau nak tawu ginseng tu usia dia brp tahun senang jew.. tgk akat tunjang dia.. kalau cabang akar dia satu thats mean setahun, kalau cabang akar dia dua, thats mean dua tahun and so on.... selain ginseng, purple crsytal  (original) juga turut popular .. harga di sana jauh lebih murah berbanding kat sini ( malaysia) 
satu lagi tempat menarik kat korea pada musim sejuk ialah Lotte World theme.. biasenyew musim sejuk diorg cuti sekolah.. nak maen2 kat luar cuaca sejuk so, diorg pown wujudkan la theme park neh... 












owh yew.. lupa plak nak share pasal makan plak... kalau korunk nak tawu, kat sni makanan dia ala2 Jhonys... (betul kew aku eja neh?)ala.. yg kedai makan steam boat tu... sehari dua makan mmg la okey.. tapi kalau da 4 -5 hari korunk belasah bende tu.. mau kembang tekak la jawabnyew... kebanyakan mereka kat sni suka makan makanan kukus, stim then seafood diorg sukew mkn raw....eeeiiii.. adew satu kedai tu aku pergi.. dia makan sotong idup2... uwekkk!! pada aku bab makan kat sana .. failed la... da la susah nak cri sambal... kikiki
neh adew laa pic kenangan yg aku nak share dgn korunk... hasil beli belah aku yg x seberapa n barisan rakyat malaysia yg pi dgn aku.. iaitu satu bas dgn aku... aku kat depan no 4 dari kanan....ngeh3... SEKIAN... jumpe lagi kat cuti2 akan datang.... ^_^


5 ulasan:

  1. aha... tu kan travel agensi saya kat korea.. ahahahaha... ^_^

    BalasPadam
  2. hai cik tomoko.. =)
    menarik ini cerita..

    BalasPadam
  3. hye mr. nuar...
    tima kaceh... nnti saya akan share
    kisah cuti2 saya yang lain ek... ^_^

    BalasPadam